Telia Estland er det største estiske teleselskab med en mission om at fremme udviklingen af samfundet og gøre Estland til et bedre sted at bo og arbejde. Som virksomhed er Telia Estland forpligtet til at bruge teknologi til at gøre menneskers liv – inklusive livet for deres 1600 ansatte – lettere og mere bekvemt.

Se bare deres ambitiøse målsætning, også kaldet ”Det grønne løfte” for 2030:

  • Nul CO2-udledning
  • Nul spild
  • 100% handling på alle niveauer for at nå målet

Organisationen har lagt meget konkrete og klare planer for at nå deres mål i 2030, og ifølge Mari-Liis Vihul, leder af administrationsafdelingen i Telia Estland, vil deres bilflåde være CO2-fri om allerede 5 år. Og hvordan vil de så gøre det? Mari-Liis uddyber:

”Vi er enige om, at vi fra nu af kun køber elbiler – ingen hybrider, ingen fossiler – kun elektriske. Til opladning af elbiler bruger vi kun grøn energi fra vind og vand. Vi deler også vores firmabiler med alle Telia-medarbejdere, selv til privat brug, så de behøver ikke at have deres egen. Vi supplerer det med kun at benytte elektriske taxaer og fra 2025 træder et andet personligt kompensationssystem i kraft. Det indebærer, at hvis du som medarbejder kører en benzin- eller dieselbil, så får du en mindre kørselsgodtgørelse end dem, der kører elektriske biler.”

 

Delebiler til medarbejderne

Telia Estland har i alt ca. 150 køretøjer fordelt over hele Estland, og 10 af dem bruges i dag som delebiler.

”Vi kalder dem puljebiler”, forklarer Mari-Liis, “Og det indebærer, at alle kan bestille en bil fra kontoret og bruge den til deres personlige behov. Det hjælper os også med at slippe af med biler, der ikke bruges så ofte.”

Under COVID-pandemien, hvor mange medarbejdere har arbejdet hjemmefra, er den samlede anvendelse af puljebilerne faldet en del, men selv under disse omstændigheder har deres ti puljebiler på fem måneder været booket 968 gange og har kørt i alt 110.043 km. Her er nogle hurtige brugsstatistikker for Telia Estland fra januar 2021 til maj 2021.

  • Antal delebiler: 10
  • Antal bookinger: 968
  • Antal ture: 4032
  • Antal bookede timer: 12 934
  • Antal samlede km: 110 043

Brugen af Telia Estlands delebiler i perioden 1. januar 2021 – 31. maj 2021

 

Sådan fungerer Fleet Complete Carsharing for Telia Estland

Konceptet med delebiler er ikke nyt for Telia, som har haft delebiler de sidste 10 år. Det nye er brugen af teknologi til at forenkle processen med administration af bookinger, bruger-ID og nøglefri adgang til bilerne.

”I de sidste otte måneder,” præciserer Mari-Liis, “har vi opdateret hele vores proces omkring delebiler på et organisatorisk niveau. I dag synkroniserer vi Telias medarbejderdatabase med Fleet Complete-platformen, så det er muligt for alle at logge ind med deres normale Telia login.”

Medarbejderne downloader Fleet Complete Carsharing-appen og bruger den til at:

  • Booke en bil
  • Holde styr på deres bookinger
  • Se på et kort, hvor bilerne holder parkeret
  • Låse bilen op og i med app’en
  • Markere turene i den automatiske kørebog som private eller arbejdsmæssige ture

Hver uge får medarbejdere, der har brugt bilerne, en besked om at se på deres sidste uges ture og markere, om de var til privat brug eller til forretning. I slutningen af måneden sendes data fra Fleet Complete systemet til Telias lønbogholderi, og omkostningerne til private ture trækkes fra medarbejderlønnen. Tilsvarende bliver oplysninger vedrørende arbejdsturene sendt til de relevante ledere, så de kan kontrollere, om de er korrekte og godkende turene.

 

Hvorfor er carsharing godt for virksomheden?

Det er jo helt enkelt!

  • Carsharing hjælper først og fremmest med at optimere omkostningerne gennem mere effektiv brug.
  • Det hjælper Telia med at nå 2030 målet!
  • Delebilerne, der er iklædt Telias genkendelige farver, fungerer som kørende reklame ude på gaderne.
  • Det giver medarbejderne mulighed for at teste elbiler.


”Det er godt for medarbejderne, da det giver dem mulighed for virkelig at prøve nye biltyper. Elbiler er stadig er nye på markedet, og mange mennesker har ikke prøvet dem før. Nu lærer de både biler og opladningssystemerne at kende, og er på den måde med til at øge det generelle kendskab. Og en anden fordel er,”
tilføjer Mari-Liis, “at hvis du bor inde i byen, så behøver du ikke at have din egen bil, fordi du ved, at du altid kan booke en af delebilerne fra kontoret. Så det er virkelig godt for virksomheden, det er godt for medarbejderne, og det er godt for miljøet. ”

 

Hvad synes Telias medarbejdere om det nye Carsharing-system?

”Det nye system er blevet implementeret for omkring 8 måneder siden under COVID-pandemien, så på grund af kontornedlukninger har kun 15% af medarbejderne eller 240 brugere haft en chance for at prøve det – og de vurderer det som virkelig godt. Vi arbejder sammen med Fleet Complete hver dag for at finjustere systemet, og jeg er mere end sikker på, at det om et par måneder vil være helt perfekt.“

 

Overvejer I også at indføre delebiler til medarbejderne?

Læs mere om vores delebilsløsninger, eller udfyld kontaktformularen herunder og få en opringning og en snak med os.

”Medarbejderne ved, at de altid kan booke en af delebilerne fra kontoret. Det er virkelig godt for virksomheden, det er godt for medarbejderne, og det er godt for miljøet.”

 

Mari-Liis Vihul, Administrator, Telia Estland